Han er ikke nem at få fingre i, ham Goodiepal, for han har ingen telefon, og han bor ingen steder. Siden februar, hvor han forærede alle sine ejendele inklusive instrumenter væk i Berlin, har han cyklet rundt til alle sine spillejobs i Europa. Fra Paris til Moskva, over Finland, Sverige og Norge, rundt omkring i Tyskland og Danmark. Da vi får fat på ham, er han på Island, hvor han lånt en bekendts computer til at ringe og sende mails fra.

”Jeg prøver at cykle så meget så muligt. Det har noget at gøre med, at jeg har en masse amerikanske kunstnervenner, der snakker meget om at være miljørigtige, og så flyver de til Berlin og spiller en koncert, og så flyver de tilbage igen. Imens de gør det, så skriver de den ene blog efter den anden om at passe på miljøet. Jeg har valgt at gøre noget andet, og i stedet for at prædike, så har jeg valgt kun at cykle. Jeg prædiker ikke, jeg cykler bare. Jeg siger ikke, at alle skal gøre det, jeg har bare svinet det, jeg skal. Så nu går det meget langsomt med at komme frem.”

Toner for digitale øregange
Over de sidste 10 år har Goodiepal – om ikke prædiket – så holdt musikalske foredrag over det meste af den vestlige verden. Her har han udbredt kendskabet til dét, han kalder radikal computermusik. En abstrakt skabelon for, hvordan man kan tilgå kompositionerne på en ny facon og i fremtiden skabe musikalske værker til glæde for den kunstige intelligens. Hold tungen lige i munden.

”Radikal computermusik er meget kort fortalt musik, der ikke nødvendigvis er lavet på en computer, men for en computer. På den måde, at man tager computeren seriøst og forestiller sig, at den på et tidspunkt vil være mere intelligent end den menneskelige hjerne. Det er en metode til at prøve at lave et fremtidsscenarie. Nu siger videnskaben jo, at om 20 år er computeren mere intelligent end den menneskelige hjerne, og hvis den så er det, hvordan skal vi så som mennesker forholde os til det? Det er jo et godt spørgsmål.”

Hvordan gør vi så det?

”Det kan vi jo ikke forholde os til som sådan, for det giver jo ingen mening for os som mennesker. Men jeg har fremsat den teori, at dét vi som mennesker finder mest interessant, er det, vi ikke forstår såsom kærligheden, universet, døden og tiden. Det er de ting, vi mennesker beskæftiger os med i kunst. Så hvis man kan forestille sig noget, som computeren ikke kan scanne eller forstå, så ville computeren synes, dét var interessant.”

Radikal musik i modvind
Det med at overbevise de menneskelige sind om, at radikal computermusik ikke bare er interessant, men også relevant, har været lidt af en udfordring for Goodiepal. I fire år underviste han på musikkonservatoriet i Aarhus, men da det, efter hans eget udsagn, gik op for ledelsen, at det, han underviste i, ikke var akademisk funderet, men blot en teori skabt af ham selv, blev han bedt om at gå. Han har også fået knust en flaske i ansigtet af en vred, engelsk musiker, og så modtager han jævnligt trusler på sin mail.

”Jeg har mødt megen modvind, og folk er blevet meget aggressive overfor det, jeg står for. Det er spændende. Jeg er en af de få, der virkelig kan gøre folk vrede. Indenfor kontemporær kunst kan du jo sagtens lave en performance, hvor du ruller dig selv i smør, og så vil folk bare sige ‘nå’. Men når jeg kommer og har lavet en skolebog, så går folk fuldstændig amok. Det er jo en egenskab, jeg har, og det skal man ikke være ked af.”

Hvorfor tror du, at du kan hidse folk sådan op?

“Det ved jeg ikke. Det er der nogen der kan, og det kan jeg. Jeg har ikke svaret på det som sådan, men jeg tror, det er fordi, jeg selv tror på de ting, jeg siger. Hvis der er en der står fast, så har folk jo pludselig noget, de kan skyde mod eller slå til.”

Tilbage som musiker
Verden har dog ikke altid været vred på Goodiepal. I 2002 modtog han den vigtigste pris indenfor elektronisk kunst og teknologi, Ars Electronica. Det gjorde han for sit debutalbum Narc Beacon, der samme år blev udråbt af Politikens Rockleksikon som en af de 50 vigtigste plader i danmarkshistorien. Det var også det album, der banede vejen for, at han kunne rejse verden rundt med sine foredrag, men den tid er ved at være forbi.

”Lige nu, er jeg mere interesseret i at gøre døde medier levende. Det er det, jeg gør ved mine koncerter i øjeblikket. Der er mange, der stadigvæk gerne vil høre om radikal computermusik, men jeg bliver træt af at fortælle om det, så jeg prøver hele tiden at finde på nye måder at formidle det på ved at gøre det levende. Jeg er blevet musikeren igen, i stedet for ham, der snakker så meget.”

Hvad kan folk forvente af din optræden på Phono?

”Jamen, jeg vil da gerne synge et kvad. Det handler meget om, om jeg tør. Men sådan var det jo også, da jeg startede med at undervise. Jeg er meget i tvivl hele tiden, det er ikke sådan ‘her er vejen, følg mig’. Jeg vil nødigt love, at jeg kommer og synger, hvis jeg ikke tør på dagen, men jeg har inkorporeret et længere kvad, som jeg har fremført flere steder, så mon ikke jeg kan mande mig op til at gøre det. Det håber jeg da, det må vi se.”
Blå bog: Goodiepal

Parl Kristian Bjørn Vester er født i 1974 i Horsens og udgav i 1995 sit første album ‘Vib. Ibex under navnet Circulation of Events, og har derudover en lang række musikudgivelser bag sig. Har senest skrevet bogen ‘El Camino del Hardcore – Rejsen til Nordens Indre’.
Underviste på Dansk Institut for Elektro-akustisk Musik (DIEM) på Det Jyske Musikkonservatorium fra 2004-2008.
Har holdt forelæsninger om radikal computermusik på en lang række amerikanske universiteter, herunder Princeton og Brown University.
Komponerede i en periode musik for bl.a. Nokia, Carlsberg og B&O. Har derudover lavet temaet til DR2-programmet ‘Den 11. time’
Flere af hans familiemedlemmer lider af den arvelige hjernesygdom Huntingtons Chorea. Goodiepal er selv blevet testet for lidelsen, men vil ikke afsløre, hvorvidt han også har den. Han har i stedet erklæret sig selv potentielt sindssyg.
I tidens løb er det af flere omgange lykkedes Goodiepal at gøre sig bemærket på finurlig vis. Her er et hurtigt fix.

Lånte 500.000 af den østeuropæiske mafia og forærede dem til danskerne som en folkegave:
”Baggrunden for folkegaven var, at jeg fik en masse trusler, og så syntes jeg, at det var spændende at prøve at toppe truslerne i stedet for at blive bange for dem. Så jeg sagde ligesom; ‘Prøv at se, hvor sindssyg jeg er. Jeg er ikke bange for jer, hvis jeg tør at låne penge af mafiaen.’ Så udgav jeg et album, der kostede 250 kr, men indeni var der en 500-lap. Det var tænkt som en slags hjælp til studiehjælp. Goodiepal-fonden, om man vil.”

Forærede alle sine ejendele væk på kulturfestivalen Berlin Transmediale i år:
”Berlin Transmediale ville gerne have, at jeg kom og gav en af mine lectures, men det havde jeg ikke lyst til. De tilbød et ret højt beløb, men det gad jeg altså ikke. De forhøjede beløbet, og jeg havde stadig ikke lyst. Så de tilbød endnu mere, men da tænkte jeg, at hvis jeg siger ja nu, så er jeg bare et røvhul, der bare har ventet på at presse prisen op. Så jeg sagde, ‘hvad nu, hvis I bruger mit honorar på at sende alt, hvad jeg ejer fra forskellige steder rundt på kloden til Berlin, og så vil jeg give det hele væk – signeret og med en lille sticker’. Så der gav jeg alle mine ejendele væk undtagen det tøj, jeg havde på. Der blev givet min lut og mine instrumenter og min computer væk. Det var ret hardcore og også ret hårdt. Men så viste jeg også, at jeg mente business.”

Stjal lydeffektcomputer fra Det Jyske Musikkonservatorium som led i en akademisk krig:
Det kom bag på mig, at konservatoriet i Aarhus meldte os til politiet. Hvis de havde været lidt friske, havde de taget et modtræk. Jeg mener, hvis nogen man har samarbejdet med i fire år tager noget fra én, så ringer man da lige og hører, hvad der foregår. Jeg havde siddet på lærerværelset med de her mennesker i fire år og gjort meget for skolen, men jeg er aldrig rigtig klar over, hvordan folk reagerer, når jeg gør ting. De blev i hvert fald meget ophidsede.

Goodiepal spiller på lille scene torsdag kl. 19:00