Hvis PHONO fik sat pistolen for panden, og blev tvunget til at vælge en yndlingskunstner her i verden, er der gode chancer for at valget ville falde på Felix Kubin. 2013 er den fjerde festival hvor Kubin er på programmet, og det er der naturligvis god grund til.

Hamborg-baserede Kubin er en af den elektroniske musiks særeste og mest idiosynkratiske skikkelser. En singulær, situationistisk electro-auteur og tilbageskuende ærkefuturist, der på besynderlig vis gør en dyd ud af at være på én gang forud for og håbløst bagefter sin egen tid. Siden han som teenager fik sin første Korg MS20 synthesizer, har den selvproklamerede dadaist udsendt sin usandsynlige blanding af skinger, skramlet Neue Deutsche Welle, retro-futuristiske lydeksperimenter og Weimar-cabaret.

Den ekstremt produktive Kubin driver pladeselskabet Gagarin Records, og har foruden sine egne udgivelser lavet både film, teatermusik og radiospil, om alt fra Nikola Teslas drømme til parapsykologi og skønheden ved instruktionsmanualer. Selvom man kan sige, at det obskure altid har været Kubins foretrukne habitat, er hans musik som oftest både ubestrideligt dansabel og melodisk. Sindssygt underholdende, og altid iblandet en bizar, psykedelisk og nogle gange urovækkende humor – for eksempel i hans skizoide coverudgave af Lionel Richies ”Hello”. Excentrisk er blot et fattigt ord.

Kubins koncerter er dog hvor han går fra det fremragende til det sublime. Det er som at se et late night show i Tristan Tzaras hovede, som at opleve 50’ernes utopiske kommunisme vakt til live i skikkelse af et væsen fra det ydre rum, der spiller schlager-rave. Det er DAF, Kraftwerk og Holger Hiller der møder Stockhausen, Pierre Schaefer og Louis og Bebe Berron. Det er Verfremdung durch technik, og det er garanteret den mest ubeskrivelige og underholdende koncert du får at se i år. Hit Me, Provider!