Den tyske duo Mouse On Mars, der består af Andi Toma og Jan St. Werner, har været en af de mest markante drivkræfter i udviklingen af, hvad der med et forkætret udtryk kunne kaldes “IDM”, siden de i de tidlige 90′ere udgav deres debutplade <em>Vulvaland</em>.

Mouse On Mars har alle dage været helt deres egne, og er aldrig er blevet i samme stil – hverken fra plade til plade eller for den sags skyld fra nummer til nummer. Deres elastiske og teknisk overvældende musik har trukket på alt fra duvende dubtechno til electrofunk og glitchet kraut med et altid hastigt skiftende fokus, på en eller anden måde kun lige knapt holdt sammen af en absolut virtuositet og en underspillet humor, der gør, at deres musik på trods af uendelige synkoperinger og tilsyneladende uudtømmelig idé- og melodirigdom altid grundlæggende <em>rykker</em>.

Gruppens store bagkatalog har udspillet sig som et komplet uforudsigeligt studie i evigt muterende, perfektionistisk programmering: En halsbrækkende, suveræn opvisning i præcis hvor kværnet, utålmodig og kompliceret musik egentlig kunne være uden at give køb på det altid tilstedeværende menneskeligt organiske og melodisk medrivende.

De har spillet alt fra skizoid, jazzlemlæstende breakbeat på Idiology, til tyktflydende, vokalbåren og hårdtpumpet glittet electropop på <em>Radical Connector</em>, der ligesom på gruppens seneste udgivelse, Parastrophics, fik ekstra schwung i kraft af trommeslageren Dodo Nkishi, der i lang tid var fast mand i gruppens legendariske liveshows.

Han er også med når duoen, der altså denne gang er en trio, for anden gang kommer til PHONO for at opføre deres usammenligneligt energiske bud på forskruet, virtuos maskinmusik.